"Тежко на оня народ, който се самоотрича и самоунищожава. Народ без доверие в силите си, без обич към своето, колкото и скромен и да бъде, е народ нещастен." (Иван Вазов)

Надежда Захариева в Панагюрище след 10-годишна пауза

Обичаната от повечето българи поетеса Надежда Захариева ще гостува след близо 10-годишна пауза отново в Панагюрище. Инициаторите от Читалище „Виделина-1865” са измислили заглавието „За жената в стих и песен” на срещата с Надежда Захариева. Тя ще се проведе на 11 март 2016 г. в музикалната зала на читалището от 18:00 часа.

Поете, силом думи не търси, потрябваш ли им, те ще те намерят...
В момента не съм готова да направя „стриптийз” на душата си...

Надежда Захариева 35 години трупа "стаж" като личен асистент на съпруга си - великият поет Дамян Дамянов. Тях тя описва в своята книга-изповед "Смет за сливи" (І ч. през 1994 г. и ІІ ч. през 2001 г.). А15 години събира смелост да издаде първата си самостоятелна книга, която се появява през 1979 г. едва след като е родила трите си деца. Има издадени 17 стихосбирки, сред които "Непредвидени стихотворения" (късният дебют), „Живот като живот“, "Ти и аз" (съвместно с Дамян Дамянов), „Загубих си усмивката”, „Гълъб ме споходи на Игнажден”, "Пепел от страст", "Една Надежда", както и романите, „Две очи любов” и „Тя и тримата”.
Надежда Захариева е автор на много любими на българина песни като „Може би“ на група "Сигнал", „Разпилей ме цялата“ на Лили Иванова и „Любовта е“ на Хайгашот Агасян. Нейни песни са изпяти още от Силвия Кацарова, Росица Кирилова, Стефка Берова. Пише текстове за песни и на редица фолк-изпълнители - Теодора, Кати, Райко Кирилов, Илия Луков. Тя е съпруга на големия поет Дамян Дамянов.
През миналата година Захариева получи престижната награда „Христо Г. Данов“ за цялостен принос към българската книжовност и литература.
"В творчеството за мен важат два стиха на Дамян: „Поете, силом думи не търси, потрябваш ли им, те ще те намерят” - казва Надежда Захариева в едно от последните си интервюта за в. "Труд" и продължава: Думите в мерена реч в момента не ме търсят. Няма да ги викам насила. Ако Господ ме поживи, сигурно ще ме намерят и ще направя още някой и друг стихотворен „меандър” в руслото на битието. Очаквам някой ден душата ми пак да „дерайлира” - пиша само в моменти на дискомфорт.
А за бъдещите си творчески планове казва, че замисля нещо в проза. "Автобиографично, за годините от 2001-ва насам (когато даже е и заместник министър на културата - б.р.). Започнах, после се отказах. Ще присъстват и неслучайни личности. Не ми е все едно как биха се почувствали, като видят имената си в моя книга. Не бих искала да напиша нещо лошо за някого, но може да има хора, които не биха искали да бъдат споменавани… Дори с добро. Не знам дали ще преодолея колебанията на душата си. Трудно ми е, защото отдавна си мисля, че по-важно е какво ще премълчим, а не какво ще споделим. Дамян казваше, че творчеството е стриптийз на душата. И аз съм на това мнение. Това е ползата и вредата от 35-годишното ни съжителство…. Но в момента не съм готова да направя „стриптийз” на душата си."

Стоян Радулов за "Чат-пат културни новини"

Утешение
Какъв запас неподозиран
търпение във мен се крил!
А моята душа немирна
довчера мислеше дори,
че колкото си ще животът
ще ме пилей насам-натам,
без в мен да срещне неохота
или престорен женски срам.
Че тържествуваща ще мина
край молещи любов очи
и, безсърдечна и невинна,
тя в мен надменно ще мълчи...
Но не излезе тъй. Покорна,
не - покорена, аз съм тук.
Мечтите като безпризорни
зарязах да умрат без звук.
Неутолимата си жажда
за път жестоко задуших.
И дом въртя. Дечица раждам.
И вниквам в чуждите души.
Но в моята като надникна,
каква съм - пак не знам. Не знам.
И се теша, че всъщност никой
до днес не се е знаел сам...

Стихове Надежда Захариева

Справка за всички културни събития през месец март 2016 вижте тук.

Няма коментари:

Публикуване на коментар